Welcome, visitor! [ Register | Login

AMALKAN KEHIDUPAN SIHAT SEHARIAN

Uncategorized April 12, 2017


OPTIMUM dalam menginjak stamina pasti memudahkan setiap aktiviti yang dijalani setiap hari lebih positif.

Hubung kait antara fizikal dan stamina bagaikan terjalin dengan utuh dan saling memerlukan antara satu sama lain. Asimilasi gaya hidup sihat pasti memberi injeksi stamina yang cukup lantas mencipta kekuatan tubuh.

Kardio & aerobik

Tingkatkan stamina tubuh anda dengan menjalani latihan kardio atau aerobik sekurang-kurangnya tiga kali seminggu. Latihan kardio dan aerobik nyata mampu membakar lemak berlebihan lantaran bertukar menjadi tenaga dengan patas bagi membekalkan stamina yang cukup untuk setiap tubuh.

Bukan itu sahaja, latihan fizikal sebegini mampu membantu mempertingkatkan denyutan jantung tatkala menggunakan beberapa kelompok otot besar untuk aktiviti kecergasan ini. Lakukan setiap aktiviti seperti berlari, berenang, dan aerobik selama 30 hingga 60 minit setiap hari.

Latihan berat

Laksanakan rutin latihan beban ternyata mampu mempertingkatkan kadar stamina dalam tubuh selain memberi impak kekuatan otot yang maksima bergantung kepada latihan bebanan yang dilakukan. Kekuatan otot sebenarnya tidak hanya memberi signifikasi kepada keseimbangan, tekanan darah, kekuatan tulang dan fleksibiliti tubuh anda malah mampu menginjak stamina serta daya tahan tubuh.

Istirehat

Melakukan pelbagai latihan fizikal tanpa ‘break’ dengan rehat yang cukup pasti akan membuatkan segala usaha keras dengan latihan berat menjadi sia-sia. Tidur yang cukup dan berkualiti adalah sangat penting demi ‘performance’ latihan yang baik selain dapat menjalani rutin dengan efisien.

Keperluan jumlah masa tidur yang diperlukan setiap individu adalah berbeza mengikut faktor usia seseorang. Remaja biasanya memerlukan waktu tidur 8-9 jam setiap malam sementara individu dewasa memerlukan 7-9 jam setiap malam untuk memproduksi tenaga dan stamina untuk memulakan hari baru.

Diet sihat

Fokus pada diet dan makanan yang diambil setiap hari adalah menjadi penyumbang kepada injeksi stamina dalam tubuh anda. Pola pemakanan yang sihat dan seimbang nyata menjadi platform pada hasil latihan yang dilakukan.

Pastikan tubuh mendapat sumber nutrisi yang mencukupi terutamanya protein, lemak, mineral dan serat. Makanan yang dimakan lantas diproses akan menjadi sumber tenaga yang boleh diserap menjadi stamina yang membawa kepada kecergasan tubuh anda.

Air

Cara paling mudah untuk mempertingkatkan tahap stamina adalah pengambilan air kosong dalam kadar yang mencukupi bergantung kepada keperluan tubuh setiap individu.

Dehidrasi akan berlaku tatkala anda menjalani latihan yang mengakibatkan cecair di dalam badan berkurangkan.

Dengan pengambilan semula air dengan kadar yang banyak mampu mengelakkan dehidrasi daripada berlaku


No Tags

1136 total views, 2 today

  

Leave a Reply

Or

  • 10 TIP PRO ELAK MASALAH RENOVATE RUMAH UNTUK NEWBIE

    by on April 25, 2019 - 0 Comments

    Buat korang yang tengah plan nak renovate rumah tu, hadamkan dulu perkongsian Tuan Salkukhairi Abd Sukor yang mantap ni. Itu pun, kalau korang serius nak selamat dan nak elak daripada saja-saja ’bakar’ duit. Takde siapa yang rela tengok duit ‘hangus’ macam tu je Bagi memilih kontraktor untuk renovasi rumah, penting untuk kita tau beberapa perkara. […]

FACEBOOK

ARTIKEL PILIHAN

TIPS PERMOHONAN GAJI SEMASA INTERVIEW

0 Comments

35 AMAZING COOKING TRICKS

0 Comments

Tips Temuduga Kerja

0 Comments